SAVJETI ZA POTICANJE KOMUNIKACIJSKOG I JEZIČNO-GOVORNOG RAZVOJA U JASLIČKOJ DOBI

Prije 1.godine:

  • komunicirajte s djetetom u svakoj mogućoj prilici: dodirom, osmijehom, izražajnim melodioznim glasom kad mu se obraćate,oponašanjem djetetovog glasanja ili drugih ponašanja – na taj način odgovarajte djetetu da bi naučilo razmjenu u komunikaciji
  • stavite ono što želi na vidljivo, ali nedostupno mjesto – čekajte kad pogleda prema predmetu, tad imenujte BOCA , ŽELIŠ BOCU i dodajte mu
  • uvijek reagirajte na djetetove načine komunikacije (dodajte mu ono što gleda ili pokazuje, pritom to imenujte (ŽELIŠ DUDU-EVO DUDE)
  • gestama pomozite djetetu da lakše razumije riječi ili izraze (BRAVO uz pljeskanje, PA-PA uz mahanje, NEMA uz slijeganje ramenima i raširene dlanove...)
  • jednostavnim izrazima komentirajte i opisujte što radite s djetetom (PAPAMO, DA – PAPAMO KAŠICU; SKIDAMO PELENU i sl.),što vidite, kamo idete...
  • učite dijete da vas oponaša dok ga mazite, plješćete, mašete PA-PA...
  • pjevajte nježno djetetu i igrajte igrice s dodirom (npr. IDE MALI PAUK uz dodirivanje prstima, KRUŠKA,JABUKA, ŠLJIVA uz ljuljanje na koljenima i sl.)

 

U dobi 1-2 godine:

  • komentirajte ono na što je dijete usmjereno JEDNOSTAVNIM IZRAZOM (VOZIŠ AUTIĆ ili IMAŠ BEBU); ono što mu pokazujete na njemu samome (TU JE ANI NOGA, GDJE ANA IMA NOGU) ili u slikovnici – pritom gestom pokazivanja (kažiprstom) pokazujte što imenujete, potičite da i dijete pokazuje prstom ono što vi imenujete – poznate slikovnice čitajte potičući dijete da samo proba imenovati ono što ste vi ranije
  • nudite jednostavnije oblike riječi ili onomatopeje koje dijete može oponašati

(DIDI IDE BRRM,  BEBA PAPA NJAM-NJAM)

  • pjevajte jednostavne pjesmice s pokretima (ljuljajte se, okrećite u krug, pomičite jednu pa drugu nogu, plješćite rukama u ritmu i sl.)
  • nudite djetetu raznovrsne zanimljive igračke koje može istraživati s više osjetila (dirati, slušati, okretati...) kao i slikovnice s jednostavnim pojmovima i sličicama po mogućnosti s pokretnim dijelovima (za otkrivanje, izvlačenje...) ili dijelovima za opipavanje, slušanje...

 

U dobi 2-3 godine:

  • govorite jasnim, jednostavnim izrazima koje dijete može razumjeti i oponašati
  • nadopunjujte i proširujte djetetove izraze (npr. na TU JE AUTO recite DA,TU JE CRVENI AUTO ili TU JE VELIKI AUTO)
  • postavljajte jednostavna pitanja, pomognite djetetu u odgovaranju na pitanja (nudite mogućnost izbora ŽELIŠ JABUKU ILI SOK, IDEMO U PARK ILI U ŠETNJU)
  • zajedno čitajte slikovnice u kojima su za dijete bliske, ali i nove riječi ili jednostavne radnje koje možete opisati – tko i što radi, čime i gdje to radi
  • naglašavajte gdje je što (NA stolu, ISPOD stola)
  • pjevajte pjesmice, brojalice u rimi – s izmišljenim, smiješnim rimama, ali pritom pljeskanjem naglašavajte slogove; potičite dijete da upamti jednostavan tekst poznate pjesmice – da nadopuni dijelove dok pjevate

 

 

Pripremila: Andreja Buhin, prof. logoped
(prema letku izrađenom za Sekciju predškolskih logopeda)