Istraživanje promjena u prirodi 

20. listopada 2021. godine odgojne skupine Domaći, Ježići i Sovice posjetile su Nove dvore. Cilj posjeta bio je promatranje promjena u prirodi. Također, djeca su za vrijeme posjeta skupljala lišće i jesenske plodove, kestene i žireve, koje su koristila u aktivnostima koje su uslijedile u danima nakon posjeta. Šetnja prirodom važna je jer djeca imaju priliku istražiti okolinu svim svojim osjetima (opipom, vidom, sluhom, njuhom). Redovitom i bogatom senzomotoričkom stimulacijom potiče se bolja samokontrola, stabilnost emocionalnih stanja, povećava se prag tolerancije na frustracije i jača senzomotorička inteligencija.

 

FESTIVAL BAJKI

Sudjelovali smo na Festivalu bajki u Novim dvorima, u organizaciji Turističke zajednice grada Zaprešića i Gradske knjižnice Ante Kovačića. Skupine Sovice, Točkice, Domaći i Noina lađa 23.9, a skupine Ježići i Krijesnice 24.9.2021.  Slušali smo različite bajke na više interaktivnih punktova te sudjelovali u popratnim zanimljivim i zabavnim aktivnostima koje su nas odvele u svijet priča, čuda te čarobnih mjesta kojima vladaju princeze i prinčevi, vilenjaci i patuljci i druga neobična bića.

 

Godina čitanja 2021.

Čitanje djetetu od najranije dobi pomaže u stvaranju posebne emocionalne veze između djeteta i roditelja, potiče ugodu i zadovoljstvo te uvodi dijete u svijet književnosti.

Skupina Točkice uključila se u nacionalni projekt - Godina čitanja 2021., u ožujku 2021., a trajao je do lipnja 2021. Aktivni dionici projekta bila su djeca, njihovi roditelji te odgojiteljice Iva Skender i Marijana Andrec. U projekt se uključila i gradska knjižnica Ante Kovačić.

Cilj projekta bio je približiti djeci kulturu čitanja i pisanu riječ, kao i osnaživanje partnerstva roditelja, vrtića i lokalne zajednice.

Na početku projekta roditeljima je ponuđena anketa o navikama čitanja djeci, a svaki roditelj dobio je i pristupnicu za besplatno učlanjenje u knjižnicu. Djeca i roditelji odlazili su po slikovnicu koju bi čitali preko vikenda, a zatim ju donosili i u vrtić gdje se čitala u nadolazećem tjednu.

Projektom smo obuhvatili 20 slikovnica edukativnog, tematskog, ali i zabavnog karaktera. 

Provedene aktivnosti unutar skupine: formiranje centra knjižnice, čitanje priča, ilustracije i dramatizacije priča, izrada slikovnica, bonton u knjižnici, upoznavanje zanimanja knjižničar, razgovori o pročitanome.

Zbog epidemioloških mjera skupina nije mogla posjetiti knjižnicu. Iz tog razloga, vrtić je posjetila knjižničarka te pročitala djeci priču „Mladi gospodin Aqua“, autorice Ivanke Blažević Kiš. Poznata dječja spisateljica javila se djeci i videoporukom.

Projekt je završio izložbom likovnih radova u GK Ante Kovačić.

 

Projekt „Kukci“

U odgojnoj skupini „Sovice“ potaknuti dječjom znatiželjom i interesom tijekom prošle godine 2020./2021. proveden je projekt „Kukci“. Cilj projekta bio je upoznati se s kukcima, njihovim fizičkim izgledom, prehranom, razvojem, životnim prostorom i načinom života. Za provedbu projekta smo se služili raznim enciklopedijama, slikovnicama, scenskim lutkama, didaktičkim igrama i materijalima koji su nam služili za provođenje mnogih aktivnosti (likovne aktivnosti, simboličke igre…). Uz nova znanja o kukcima, djeca su kroz ovaj projekt imala priliku međusobno surađivati, izraziti se kroz likovno i dramsko stvaralaštvo te su otkrivala na koje sve načine mogu doći do informacija.

 

 

Radionica poVUcizakulturu

Djeca odgojne skupine “Srčeka”, te odgojiteljice Ana Brlek Pavlič i Snježana Trnka prisustvovali su radionici upoznavanja s kulturnom baštinom Republike Hrvatske,u suradnji Udruge  “poVUcizakulturu” i Muzeja Matija Skurjeni,dana 18.svibnja 2021 .

Upoznali smo se sa zvutkom, drvenom igračkom inspiriranom narodnim nošnjama i plesovima.Djeca su uz pomoć drvenih šablona i vodenih boja oslikavala tkanine u obliku haljinice.Po završetku  su i odjenuli zvutke koje su uz pokretanje dječjih ručica zaplesale.

Pokušali smo paralelno i kružno tkanje vunom na drvenim modelima ,a naziv igre koja potiče kreativnost,koncentraciju,kombinatoriku i prostornu orijentaciju je “Znatiželjna nit”.

Posebno veselje izazvala je igra Čičulin” koja višestruko potiče socijalne kompetencije u igri u paru,razvija okulomotornu koordinaciju te konstruktivno rješavanje konfliktnih situacija.

Cilj igre je da dvojica igrača postave drvene kolutove (kruščiće) na drvenu konstrukciju bez da se poremeti ravnoteža konstrukcije,a važna je spretnost i brzina.

Igre su provedene na otvorenom prostoru ,ispred muzeja uz stručno vodstvo voditeljice radionice,gospođe Tanje Tandare,uz poštivanje epidemioloških mjera.


 

Igračkom do dječjeg osmijeha

Odgojne skupine Šapice, Zvjezdice i Sunce sa svojim odgojiteljima sudjelovale su u humanitarnom projektu KBC-a Rebro Zagreb pod nazivom “Igračkom do dječjeg osmijeha” u sklopu kojeg se prikupljaju igračke za najmlađe pacijente. Djeca su odvojila svoje igračke i slikovnice te ih zajedno sa svojim roditeljima oprali, obrisali i uredno zapakirali kao poklone. Donijeli su ih u DV Vrtuljak odakle će se transportirati na KBC Rebro Zagreb.


 

 

Projekt „Ivana Brlić Mažuranić“ na regionalnoj smotri projekata 

Na ovogodišnjoj regionalnoj smotri projekata iz područja Nacionalnog programa odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo Vlade Republike Hrvatske, koja se održala 9. travnja 2021. putem MS Teamsa, sudjelovao je i projekt „Ivana Brlić Mažuranić“. Projekt se provodio od veljače do kraja svibnja 2019. godine u odgojnoj skupini „Mačići“. Obuhvaćeno je 25-ero djece u 6. i 7. godini života, a na smotri su ga predstavile odgojiteljice Ivana Džoja i Antonia Karaula, koje su zajedno s odgojiteljicom Tajanom Polek provodile projekt u skupini.

Projekt: Ivana Brlić Mažuranić

Naziv ustanove i adresa: Dječji vrtić Vrtuljak, Mokrička 59, 10290 Zaprešić

Telefon/ telefaks: 01 4001090, 01 4001086

E-adresa: dv.vrtuljak.tajnistvo

Internetska stranica: www.dv-vrtuljak.hr

Ime i prezime voditelja projekta: Antonia Karaula i Ivana Džoja

Naziv odgojne skupine: 25 djece u 6. i 7. godini života odgojne skupine Mačići

Tematsko područje: kulturološko i gospodarsko

Međupredmetna tema: očuvanje kulturne baštine, razvoj hrvatskog identiteta te pravo na  odgovornost u raspolaganju nacionalnom baštinom

Cilj projekta: osiguravanje djetetova prava na razvoj- upoznavanje vlastitog kulturnog nasljeđa i hrvatske kulturne baštine, razviti brižan i odgovoran odnos prema knjizi, poticati interes za pisani tekst i ljubav prema čitanju, potaknuti roditelje da čitaju djeci te upoznavanje djece sa raznim načinima dolaženja do informacija

Očekivani ishodi učenja: odgovorno postupanje sa knjigama te poštivanje knjige i književnog djela, upoznavanje sa knjižnicom- ulogom knjižničara, obilježavanjem knjiga i načinima restauracije knjiga, upoznavanje sa likom i djelom književnice Ivane Brlić- Mažuranić, te upoznavanje vlastite kulturne baštine i razvijanje interesa za promicanje kulturne baštine putem likovnog i dramskog izražavanja

Kompetencije koje su razvijane u projektu: komunikacija na materinskom jeziku, socijalna i građanska kompetencija, učiti kako učiti, kulturna svijest i izražavanje te digitalna kompetencija

Opis  projekta

Sam projekt pokrenut je interesom djece za knjigama. Djeca su za vrijeme boravka u vrtiću često dolazila u doticaj sa pričama stranih autora te nas je to potaknulo da im približimo djela naše književnice za djecu Ivane Brlić – Mažuranić.  U provedbi projekta promijenio se kontekst sobe dnevnog boravka i drugih prostora vrtića u smislu unošenja sadržaja vezanima za temu „ Ivana Brlić Mažuranić “. Nakon posjeta gradskoj knjižnici djeca su uz pomoć odgojitelja i knjižničara oformila centar knjižnice koji se tokom projekta kontinuirano mijenjao i nadopunjavao sukladno interesima djece. U sklopu projekta i na inicijativu djece     („Kako saznati više“) organiziran je izlet u Ogulin u „Ivaninu kuću bajki“. Putem projekta zadovoljavala se znatiželja djece, proširivao interes, a tijekom provođenja aktivnosti potaknut je visok interes koji je bio obilježen visokim nivoom pažnje i koncentracije, čestim zahtjevima za ponavljanjem, postavljanjem pitanja i davanjem odgovora, a prije svega samostalnim zaključivanjem. Također kod djece se poticala svijest o očuvanju hrvatske kulturne baštine.

Poseban interes bio je kod aktivnosti koje su u sklopu projekta  provodili roditelji sa djecom kod kuće u vidu zajedničkog čitanja priča Ivana Brlić Mažuranić, ali i ostalih djela hrvatskih dječjih književnika te smo na taj način dodatno potaknuli i osnažili suradnju između odgojitelja i roditelja, ali smo potaknuli i roditelje na aktivno sudjelovanje u našem projektu. Tijekom rada na projektu za odgoj temeljen na demokraciji korištene su metode: iskustveno učenje, projektna metoda, mapiranje, asocijativno učenje te učenje svim osjetilima kako bi dijete moglo prerađivati doživljaje raznim jezicima izražavanja.

Projekt je predstavljen na završnoj svečanosti odgojne skupine u vrtiću, u gradskoj knjižnici A.Kovačića gdje je organizirana javna izložba i prezentacija projekta, u emisiji „Veliki i mali“ na lokalnoj televiziji TV zapad. Također 6 likovnih radova sudjelovalo je na međunarodnom likovnom natječaju „The Little Fairy tail- My Loveliest 2019“ u Bratislavi pod organizacijom Veleposlanstva Republike Hrvatske u Republici Slovačkoj.

Tematsko područje našeg projekta je kulturni identitet koji čini mnogo elemenata: kulturna baština, povijest, jezik, i drugo. Predškolsko doba je temelj za razvoj identiteta djeteta, razvoj samosvijesti i samopouzdanja kao i odnosa djeteta prema sebi, drugima i svijetu. Te činjenice opravdavaju potrebu za stvaranjem takvog okruženja koje uzimajući u obzir djetetove interese omogućuje djetetu holistički doživljaj identiteta- od osobnosti samoaktualizacije do prava na podrijetlo putem baštine zemlje u kojoj je rođeno. Uporište za naš projekt našli smo u temeljnom pravu djeteta na identitet, podrijetlo i samoostvarenje uz poštivanje sebe, drugih i svijeta ( Konvencija o pravima djeteta).

 

 

 

RODITELJ KAO SUKREATOR PROJEKTA „RASTIMO ZAJEDNO”

Međunarodna profesionalna interdisciplinarna zajednica učenja stručnjaka u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju ( ENNEA ) organizirala je međunarodnu stručno-znanstvenu online konferenciju pod nazivom :

„ Refleksije suvremenih predškolskih kurikuluma

na razvoj predškolske teorije i prakse u svijetu

i Republici Hrvatskoj“

Konferencija je održana 23. i 24. travnja 2021. godine. U okviru sekcije Osnaživanje partnerstva s roditeljima i zajednicom odgojiteljica Ivana Džoja predstavila je projekt proveden u našem vrtiću: Roditelj kao sukreator projekta „Rastimo zajedno“. Projekt je proveden u odgojnoj skupini Mačići pod vodstvom odgojiteljica Tajane Polek i Ivane Džoja.

Sažetak

Djeca danas sve manje vremena provode sa svojim obiteljima, a sve više u odgojno-obrazovnim ustanovama i zbog toga je jako važna suradnja između obitelji i odgojno-obrazovnih ustanova. Dobrobiti te suradnje su višestruke, kako za obitelj, tako i za dijete, ali i za odgajatelje.

Vođeni idejom Edwina A. Lockea, kako postavljanje jasnih, dobro razrađenih i dostižnih ciljeva djeluje motivirajuće te se njima ostvaruje povećana učnkovitost i bolja izvedba, a ljudi koji sudjeluju u definiranju cilja aktivnije će sudjelovati i u njegovoj realizaciji, roditelji su potaknuti na aktivno uključenje u kreiranju kurikuluma. Ovim radom želi se prikazati kako se u DV Vrtuljak roditeljima omogućava da ostvare svoje „pravo na sudjelovanje“. Roditeljima su ponuđeni novi modaliteti suradnje koji uključuju analizu i vrednovanje procesa uz dugoročnu dobrobit razvoju osobnosti pojedinca. Time je stvorena  zajednica roditelja i odgajatelja  koji razvijaju zajednički diskurs i suradnju s ciljem poboljšanja prakse i podizanja roditeljskih kompetencija. Vrtić i obitelj su suradničke ekipe jer imaju  zajednički cilj, a to je odgoj djeteta. Ovakav vid suradnje i kontuiranog uključivanja roditelja u rad skupine pozitivno utječe na sve aktivne sudionike procesa.

Roditelji su samostalno osmišljavali aktivnosti za skupinu u skladu sa razvojnom dobi djece te osiguravali potrebne materijale, a sve nastalo provedbom tih aktivnosti je implementirano u daljni rad skupine.

Ključne riječi: kurikulum, kompetencije, partnerstvo, ciljevi, vrednovanje procesa.

Literatura:

  1. Hansen, K. A., Kaufmann, R. K. i Burke Walsh, K. (2001). Kurikulum za vrtiće. Razvojno-primjereni program za djecu od 3 do 6 godina.Zagreb: Udruga roditelja Korak po korak.
  2. Locke, E. A., Latham, G. P.(1990). A theory of goal setting and task performance. New Yersey

 

DJEČJI FAŠNIK 2021.

Fašnik je razdoblje prije korizme u kojem se priređuju povorke maškara, kostimirani i maskirani plesovi. Naziva se još i mesopust, poklade, karneval , maškare ili mačkare.

Djeca se u vrtiću kroz igru, ples, pjesmu, crtanje i izradu maski upoznaju s fašnikom i njegovim običajima u Hrvatskoj.

Ove je godine, zbog epidemiološke situacije,  Ured Turističke zajednice u Zaprešiću  inicirao  i proveo 1. online Izbor za najljepšu masku putem fotografija. Izbor je proveden na facebook stranici Turističkog ureda Zaprešić od 12. 2. do 15. veljače.

U natječaj se uključilo 8 skupina sa 169 djece (Točkice, Domaći, Zvjezdice, Pande, Sovice, Bubamare, Srčeka i  Mravići). Maske su bile pravi odraz kreativnosti i velikog truda djece, odgojitelja i roditelja.

U finale su se plasirale skupine „Pande“ i „Mravići, a prvu nagradu žirija osvojila je skupina „Mravići“ s maskom MRAVI U TRAVI.

Događanja oko priprema i samog natjecanja sve su nas razveselila i donijela radost i smijeh u ovim epidemijskim vremenima.

Pohvala timu Turističkog ureda za inicijativu,  odgojiteljicama i djeci za trud, kreativnost i entuzijazam, a roditeljima posebna zahvala na svakoj podršci.

Svima čestitamo na sudjelovanju! Pogledajte naše lijepe maske!



05.02.2021. – Dan crvenih haljina

Zaposlenici DV „Vrtuljak“ treću godinu za redom obilježavaju „Dan crvenih haljina“, kako bi pružili podršku i probudile svijest o moždanom udaru kod žena, a obilježava se prvog petka u veljači. Zaštitni znak je silueta žene u crvenoj haljini koja je istovremeno krhka i snažna i koja savršeno oslikava misiju ove akcije. 

PROJEKT „MOJE TIJELO“

Projekt se provodio krajem siječnja 2021.godine, u skupini „Ljubičice“ (3,1-4,9), a provodile su ga odgojiteljice Marija Gjermek i Ivana Novoselec.

Cilj projekta je bio pomoć djetetu da upozna svoje tijelo i postane svjesno svojih potreba.

Projekt smo provodile kroz razne aktivnosti: upoznavanje s dijelovima ljudskog tijela, imenovanje organa, pravilno pranje ruku, higijena zubi, pravilna prehrana, važnost tjelovježbe i boravka na svježem zraku. Od likovnih aktivnosti s djecom smo izradile veliki obris tijela našeg prijatelja te smo mu nacrtali organe, a crtali smo i kostur te žile u našem tijelu.

Pjevali smo pjesmice „ Šubi-dubi“, “Glava, ramena, koljena“,“Hoki-poki“ . Čitali smo slikovnice :“Petra ide liječniku“, „Kupam se“, „Gric i Grec“,“Jana i higijena“, a proučavali smo i enciklopedije o tijelu.

Djeca su kroz projekt proširila spoznaje o svom tijelu, razvila svijest o sebi, naučila dijelove svog tijela, organe te njihove funkcije.

Projekt je u djece izazvao veliki interes. U projektu su sudjelovala sva djeca te je time ostvareno i zajedništvo u skupini.

ZDRAVSTVENI ODGOJ U VRTIĆU JE PRVA STEPENICA ZDRAVOG NAČINA ŽIVLJENJA.

Razvoj fine motorike od najranije dobi

Fina motorika je niz koordiniranih pokreta kostiju, zglobova i mišića šake (posebno prstiju) radi izvođenja malih, preciznih pokreta. Usko je vezana uz koordinaciju oko-ruka (mogućnosti da ruka i prsti pravilno izvrše zadatak koji smo vidjeli okom). Fina motorika nužna je za izvođenje nebrojeno mnogo svakodnevnih zadataka koje mi odrasli izvodimo s lakoćom, a koje djeca od rođenja do predškolske dobi moraju uvježbavati kroz zabavne aktivnosti koje će prihvatiti kao igru. 
U skupini Lavići od rujna razvijamo finu motoriku djece, praćeno njihovim interesima i vodstvom, a sve kroz igru i inicijativu djece. Tako su aktivnosti za razvoj fine motorike uklopljene u svakodnevne aktivnosti skupine – likovne, istraživačke, manipulativne. Jedne od svakako djeci dražih aktivnosti su likovne – slikanje kistom i baratanje istim, izrada kolaža s kojim su se djeca susrela prvi puta, svakodnevno crtanje i šaranje. Ovo su važne aktivnosti za koordinaciju oko – ruka; dijete treba manipulirati predmetima kako bi došlo do željenog rezultata (stavljanje kista u boju, zatim slikanje po papiru; otvaranje i zatvaranje flomastera; mazanje ljepila na papir i ljepljenje papirića na isto mjesto; rezanje škaricama u linijama, pokreti prstima (otvaranje-zatvaranje škarica)). Djeca su spontanu krenula u aktivnost nizanja perli na špagu, po svojim željama, a odgojitelji su tu igru proširili i ponudili djeci perle koje se nižu prema zadanom predlošku - dijete treba koristiti obje ruke odjednom, jednom za držanje štapića, a drugom za slaganje perli. Ove aktivnosti su svakodnevno prisutne u skupini, nadograđuju se i slušaju dječji interesi i potrebe. Dijete dobro razvijene fine motorike biti će sposobno izvršavati praktične aktivnosti koje se odnose na brigu za samoga sebe: pravilno jesti žlicom, vilicom, pa i nožem, počistiti prosipanu hranu, otvoriti/zatvoriti bočicu sa sokom, otkopčati/zakopčati gumbe, otvoriti/zatvoriti patentni zatvarač na jakni, zavezati cipele.

Posjet sv. Nikole u našem vrtiću

Sveti Nikola posjetio je dječicu DV Vrtuljak, razveselio ih je poklonima, riječima i željama uz ples i pjesmu. Sa svetim Nikolom bio je i Krampus. On je neki vrckav lik, pomalo nespretan, koji ispipava granice, pokušava ukrasti poklone i zeza sv. Nikolu. Šibe su dobili samo odrasli jer su sva djeca bila dobra. Evo par zanimljivosti iz života sv. Nikole.

Sveti Nikola rođen je u gradu Patari u Maloj Aziji (Liciji) u 3. st. Bogati roditelji dugo nisu mogli imati djece, Nikola je plod dugogodišnje molitve. Već kao mali Nikola je volio sve ljude oko sebe čemu su ga naučili njegovi dobri roditelji koji nažalost brzo umiru i Nikola ostaje sam. Nikola nasljeđuje njihovo bogatstvo, ali se nije uzoholio već uvijek ima srce za potrebite. Nakon smrti roditelja, Nikola postaje svećenik. Sveti Nikola uvijek je vodio brigu o ljudima, pa je tako pomagao siromašnom susjedu, ubacujući mu novce kroz dimnjak kako bi ovaj uspio udati kćeri. Odatle i legenda o darovima kroz dimnjak. Činio je čudesa, poput Isusa smiruje uzburkano more i zato je zaštitnik mornara. Svojim blagoslovom ozdravlja dijete kojem je zapela riblja kost u grlu i zbog toga ga nazivamo zaštitnikom djece. U svom životu uvijek se borio protiv nepravde i za ljubav prema bližnjemu u kojem je prepoznavao Boga. Iscrpljen pokorom i poslovima umire 6. prosinca 327. god. Svečano je sahranjen u crkvi mirske metropolije.

Pričajte svojoj djeci o blagosti i ljepoti duše sv. Nikole.

Projekt “Boje”

Osobita pozornost u odgoju i obrazovanje pridaje se aktivnom učenju djece i osmišljavanju poticajnog materijalnog okruženja u kojem djecu potičemo na istraživanje, promišljanje i kreativnost. Pri tome su zajedničkih cilj i otvorena komunikacije najvažniji u realizacija vrtića za sretno i kvalitetno odrastanje djeteta. Jedan od načina aktivnog učenja je projektni rad.

Integriranim kurikulumom usmjerenim na dijete nastoji se poštivati prirodna znatiželja, interesi i potrebe djece stvaranjem okruženja koje im omogućuje slobodu izbora i potiče ih na preuzimanje odgovornosti za svoje izbore i ponašanja. Kako ne može imati unaprijed definirani plan, već ga zajedno stvaraju odgojitelj i dijete, naglasak je na timskom radu djece i odgojitelja i djece različite dobi i sposobnosti (suradničko učenje).

Projekt pod nazivom „Boje“ započeo je u listopadu 2020 godine, a provele su ga odgojiteljice skupine „Pande“ ( 2.9 mj. do 4.6 mj. ) Ciljevi projekta su razvijati u djece sposobnosti spoznavanja vanjskog svijetu – osnovne boje te razvijati u djece govorne komunikacije, osobito slušanje i razumijevanje govora.

Tijekom odgojno - obrazovnog rada uočili smo da djeca imaju teškoća u razlikovanju boja stoga smo odlučili započeti s projektom. S projektom smo započeli u listopadu 2020 godine. 

U razdoblju od četiri tjedna, svaki tjedan se obrađivala jedna boja: crvena, žuta, zelena i plava. Kroz istraživačko spoznajne i likovne aktivnosti, didaktičke igračke, izrađene od pedagoški neoblikovanog materijala, izrezivanja škarama slika iz reklamnih letaka i časopisa djeca su uočavala različite boje te ljepila slike na papir sortirajući ih prema bojama.

Odgojno – obrazovni rezultat koji su djeca ostvarila zahvaljujući ovakvom pristupu su: obogaćivanje dječjeg rječnika, većina djece prepoznaje i točno imenuje boje, djeca često za igru odabiru kutije s bojama, djeca promatrajući plakate počinju osmišljavati vlastitu igru.

Projekt „Učimo boje“

Projekt pod nazivom „Učimo boje“ započeo je u rujnu 2020 godine, a provele su ga odgojiteljice skupine „Zvjezdice“ ( 2.9 mj. do 3.7 mj. ). Inicijator projekta bio je dječak koji je volio čitati slikovnice i koji je poznavao i često imenovao sve boje.  Uočili smo da samo još dvoje, troje djece razlikuje i imenuje boje, dok smo kod ostalih primijetile interes za spoznavanje boja. .

Provođenje projekta „Boje“ započele smo osnovnim bojama (crvena, žuta, plava i zelena) koje su bliske djeci. Upoznavanje pojedine boje podijelile smo u vremenske sljedove. Na taj način u dvotjednom razdoblju   upoznajemo novu boju. Do sada smo upoznali crvenu, žutu , zelenu  i plavu boju,  također ćemo djeci približiti crnu i bijelu  nudeći aktivnosti na svim područjima.

Likovno stvaralaštvo ima veliku ulogu u razvoju kreativnosti, mašte, pamćenja i pažnje pa smo s djecom proveli nekoliko likovnih aktivnosti u kojima su istraživali boje, slikali prstićima,  kistovima, rezali škarama, manipulirali tijestom u boji, kolaž aktivnosti. Kroz aktivnosti djeci je približen svijet boja i dana im je mogućnost da sama istraže što se događa miješanjem boja.

Učenje boja počinje razvrstavanjem i uparivanjem predmeta koji su jednake boje. Za aktivnosti (za igru) razvrstavanja i uparivanja, djeci nudimo različite materijale (tuljci od kartona, spatule, , žice, plastične čepove, kockice, slamčice, perle u boji).

U svim ponuđenim aktivnostima djeca su aktivno sudjelovala, pridruživala, razlikovala i uspoređivala boje . Didaktičke igračke, slikovnice, slikovne aplikacije i taktilne vrećice djeci su stalno dostupni. U projektu smo se nastojali usmjeriti na razvoj dječje percepcije o svijetu koji ih okružuje, naglašavajući boje. Projekt je djeci omogućio bogaćenje rječnika, razvoj fine i krupne motorike, poticanje radoznalosti i dječje znatiželje, proširivanje postojećeg znanja o svijetu.  Iako je još uvijek u tijeku,  projekt je omogućio svakom djetetu spoznavanje boja prema svojim individualnim razvojnim mogućnostima.

Dan sjećanja na žrtve domovinskog rata

Dana 17. studenog 2020. godine u Dječjem vrtiću Vrtuljak obilježen je Dan sjećanja na žrtve domovinskog rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje. U dvorištu vrtića održano je paljenje lampiona.

 

Istraživačko spoznajne aktivnosti

Dječja prirodna znatiželja snažan je motivator njihovih aktivnosti. Istraživački duh i sklonost učenju činjenjem pokreće djecu u različite istraživačke aktivnosti od najranije dobi. Pažljivim promatranjem vrlo male djece možemo vidjeti da su u neprestanom  istraživačkom pohodu. Istražujući djeca razvijaju maštu, kreativnost, kompetentnost i kritičko mišljenje. Jesen je idealno vrijeme za manipulaciju raznim predmetima i plodinama koje nas okružuju te izražavanje na razne načine. Uz pomoć roditelja prikupili smo kestenje, bučice, lišće. Djeca su svakodnevno manipulirala plodinama u razne svrhe – istraživanje svojstva predmeta, punjenje/pražnjenje posuda, stavljanje u boce, tekstura bučica i kućica od kestena, širili su vokabular novim riječima koje nisu znali (bučica, kesten), trganje i šuškanje lišća, vaganje voća i povrća, uspoređivanje veličine plodina i listova. Koristili su plodine za razne aktivnosti, kroz simboličku igru u kutiću kuhinje, do izrađivanja ježića od lišća. Istraživanje odnosno imenovanje i raspoznavanje boja usvajali smo sa ježićima na štapu i igrom – odgojitelj je rekao boju i predmet te boje, a djeca koja imaju ježa te boje podignula su ga u zrak. Razvijali su pojam za količinu do broja 3 (starija djeca do 5) slaganjem kestena u skupove. Istraživali su svojstva magneta i što sve mogu privući, izrađivali razne strukture od magneta i magnetnih kuglica. Poticanjem istraživanja i manipuliranjem raznim predmetima djeca proširuju igru i spoznaju svijet oko sebe na novi način. Uloga odgojitelja je osigurati uvjete za nesmetano istraživanje djeteta i podršku u vidu postavljanja pitanja otvorenog tipa: “Što ti misliš? Kako to možemo saznati?” Pri tom je važno imati na umu riječi A. Einsteina “mašta je važnija od znanja”, kao i drevnu mudrost da je važnije znati  kako doći do znanja nego ga gomilati i s vremenom zaboraviti.

 

Program ranog učenja engleskog jezika

Od rujna 2020. u našem vrtiću provodi se posebni 10-satni vrtićki program ranog učenja engleskog jezika. Program ranog učenja engleskog jezika temelji se na spoznaji da je predškolska dob najpovoljnije životno razdoblje za usvajanje stranog jezika zbog bioloških i psiholoških karakteristika djece rane dobi. To je vrijeme kada djeca brže i lakše usvajaju čisti izgovor, intonaciju, a prisutan je i osjećaj sigurnosti, samopouzdanja i spontanosti, što je najbolja osnova za svako učenje. Osim dobi, važna prednost je i vrtićko okruženje jer u poticajnom okruženju engleski jezik dijete usvaja spontano, situacijski kroz praktičnu aktivnost djeteta u interakciji s drugom djecom i odraslima.

ZADAĆE PROGRAMA

  • stvarati uvjete u kojima će dijete imati priliku slušati, čuti i govoriti engleski jezik
  • omogućiti djetetu postupno izražavanje na engleskom jeziku, prema njegovim izražajnim mogućnostima
  • njegovati ispravan izgovor, ritam i intonaciju
  • osigurati usvajanje osnovnog rječnika i jezičnih struktura na engleskom jeziku
  • razvijati samopouzdanje djeteta i osjećaj uspješnosti u spontanom izražavanju
  • razvijati interes djeteta za druge ljude, običaje, zemlje i kulture

U skupini “Smajlići”  proveden je projekt “Forest animals”. Cilj projekta je bio upoznati se sa životinjskim vrstama šume, njihovim obilježjima i načinom života. Nove riječi na engleskom integrirane su u hrvatski jezik (bear, squirrel, deer, fox,...). Obilježen je i Hallowen, te su djeca zajedno s odgojiteljima izrezbarili bundevu te tako istraživali svojstva te plodine, njenu teksturu (“meso”, koštice, miris). S dolaskom adventskog vremena, prigodno je uređen prostor sobe i proširen vokabular novim riječima (Christmas, boots, reindeer, angles, St. Claus), izrađivali ukrase, imali likovne radionice te koristili različita sredstva za likovno izražavanje.  Soba odjekuje veselim pjesmama poput Rudolph the red nose reindeer, Jingle Bells i St. Claus is coming to town.

Voditelji programa su odgojitelji koji imaju stručne kompetencije i zakonom propisano znanje iz engleskog jezika.

Projekt „Odjeća nekad i danas“

U odgojnoj skupini „Bubamare“ proveden je projekt „Odjeća nekad i danas“. Cilj projekta je bio upoznati djecu s načinom izrade odjeće te sa stilovima odijevanja od doba pračovjeka do danas.

Djeca su kroz projekt imala priliku upoznati se s tkalačkim stanom, izgledom prve šivače mašine i tehnološkim napretkom u izradi odjeće. Posebna pozornost posvećena je kulturnoj baštini zaprešićkog kraja, a kroz obilježavanje dana grada Zaprešića, upoznali su stanovnike Novih dvora i njihov stil odijevanja. Djeca su pokazala veliki interes za narodne nošnje zaprešićkog kraja te su, uz slikovne materijale nošnji, imala priliku vidjeti uživo narodnu nošnju Prigorja.

U projekt su se uključili i roditelji. Pomogli su u prikupljanju slikovnih materijala, slikovnica i prospekata, donošenju narodnih nošnji te drugih raznih predmeta i materijala.

Projekt SVEMIR u odgojnoj skupini „Mravići“

Posebnost ovog projekta je to što su ga inicirala djeca, odnosno njihova prirodna znatiželja za stvari i pojave koje se događaju u njihovoj okolini. Cilj projekta je bio zadovoljiti dječju znatiželju te interes za svemir i planete u Sunčevu sustavu. Zadaci projekta su bili upoznavanje sa novim pojmovima i riječima te pružanje mogućnosti izražavanja različitim likovnim sredstvima i neoblikovanim materijalom koji potiče maštu i kreativnost. Također, naglasak je bio na procesu učenja kroz igru, manipuliranje, razgovor i izražavanje. Potaknuti dječjim interesom, roditelji su bili uključeni donošenjem slikovnica, enciklopedija i ostale literature sa tematikom Svemira kao i izradom Sunčevog sustava kod kuće. Djeca su modelirala planete Sunčevog sustava od glinamola te su gledali kratke edukativne filmove koji prikazuju Sunčev sustav putem kojih su djeca mogla vidjeti odnose veličina izmedu planeta te su uspoređivali kolika je Zemlja u odnosu na Sunce i ostale planete. Neke od provedenih aktivnosti bile su izrada plakata i razni kvizovi pomoću kojih smo utvrđivali naučeno. Jedna od djeci najdražih aktivnosti bila je zajednička izrada simulatora dana i noći pomoću kojega su djeca shvatila zašto dolazi do izmjene dana i noći.

Pokus „Čiste ruke put do zdravlja“

Pokus smo napravili u rujnu 2020. godine, u sklopu mini projekta „Zdravlje i moje tijelo“.

Za aktivnost nam je poslužila priča J. Pervan „Mrljek i Prljek slave fujkasti rođendan“, te slikovni materijali o pravilnom pranju ruku.

Cilj pokusa bio je osvijestiti djecu o važnosti higijene ruku i zdravim navikama, jer redovito i pravilno pranje ruku je najjednostavnija i najjeftinija metoda sprečavanja širenja mnogih zaraznih bolesti, pa tako i u borbi s trenutnom virusnom pandemijom, Coronom 19.

Za pokus su nam trebale tri stvari:

-posuda s vodom

-papar

-tekući sapun

Papar je predstavljao viruse i bakterije.

Djeca su prvo umočila prst u vodu s paprom.

Na prstu su ostale bakterije, virusi (papar) koje smo pod povećalom promatrali.

Nakon toga su djeca, takav „prljavi“ prst umočila u tekući sapun, te ponovno u posudu s vodom i paprom.

Rezultat je bio čaroban, papar (prljavština) je nestao s prsta.

Zaključak: Loši, opasni virusi i bakterije bježe od nas kad pravilno peremo ruke.

Odgojna skupina: "Srčeka "

Dob djece: 4,10 - 6,7 g.

Svjetski dan štednje

U listopadu 2020. godine, u odgojnoj skupini „Točkice“ obilježen je Svjetski dan štednje u suradnji sa Zagrebačkom bankom. Djeca su izradila zajednički rad „Pčelica koja štedi“. Fotografiju rada poslali smo banci, a ona je djecu nagradila kasicama kako bi nastavili štedjeti. Štednja je približena djeci kroz razne likovne, umjetničke i druge aktivnosti.

Dječak D: „Kada stavljam novčić u kasicu, štedim za igračke!“

Projekt „Tko sam ja“

U odgojnoj skupini „Šapice“ početkom rujna započeli smo projekt „Tko sam ja“. Kroz knjigu „Život kao moj“ te preporučenim pričama i aktivnostima željeli smo kroz igru razvijati pozitivnu sliku o sebi kod djece. Također, za vrijeme projekta poticali smo razvoj samopouzdanja, kreativnost, suradnju, prihvaćanje odgovornosti, samokontrolu. Projekt smo započeli na način da svaki tjedan imamo „osobu tjedna“. „Osoba tjedna“ je zajedno s roditeljima trebala izabrati fotografiju iz djetinjstva i izraditi obiteljsko stablo.

U sklopu projekta provedene su i aktivnosti: crtanje autoportreta, „Ja u bojama“, „Ja kao super junak“, „Moja obitelj“, plakat „Tko sam ja“, „Ljestvica osjećaja“, Postavljanje i odgovaranje na  pitanja, Slikopriče, Igre koje djeca osmišljavaju, (npr. „Pogodi tko je“; „Pogađalica“, „Mrkva“, „Mač“, „Reci nešto lijepo svom prijatelju“; „Što mogu sada, a prije nisam“…).

 

Osoba tjedna postavlja pitanja prijateljima iz skupine:

  • „Može li se od limuna napraviti struja?“
  • „Ima li riba krv?“
  • „Od čega nastaje duga?“
  • „Kako se kotači na autu pomiču?“
  • „Od čega su napravljene kape za majstore?“
  • „Šta misliš kako se jesenski listovi osuše?“
  • „Puše li vjetar po zimi ili ne?“
  • „Koje boje oči ima tigar?“
  • „Ima li žirafa kopita ili šape?“

Kako djeca opisuju sebe kroz aktivnost „Ja u bojama“:

L.: „Ja volim kikiće i haljine roze boje. Boja mojih očiju je crna a kosa je smeđa. Volim nositi crvene cipele“.

J.: „Volim kada idem kod frizera i stavi mi gel plave boje, volim nositi majicu plave boje i hlače smeđe boje a papuče mi se sviđaju kakve sad imam“.

E.: „Volim kada imam majicu sa mačkom i kada mačka gleda u dugu“.